ARTEMÍDIAMUSEU: a collection of digital arts for a Brazilian museum

Authors

  • Ana Avelar Universidade de Brasília, Brasil
  • Ana Roman Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Brasil
  • Thiara Grizilli Universidade do Porto, Portugal
  • Marcella Imparato Universidade de São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2905-3272

DOI:

https://doi.org/10.34619/qrji-eeqy

Keywords:

digital arts, collection, museum, curatorial practices, online exhibitions

Abstract

In this article, the project "ARTEMÍDIAMUSEU," conceived by the Research Group Academia de Curadoria, is analyzed as a response to the need for an online structure for exhibitions, curatorial-pedagogical activities, and audience communication, aiming to promote and discuss digital arts. The project's goal was to fill existing gaps in Brazilian museum art collections, specifically related to digital arts, by presenting possibilities for preserving these works. Thus, we offer an insight into the digital transformation of the Brazilian museological landscape, indicating museum practices and curatorial methods that can meet digital demands. In this sense, the project focused on the need to integrate digital arts into the local contemporary art scene, promoting reflections on obsolescence, conservation, access, diversity, and inequality in the digital context. Therefore, the "ARTEMÍDIAMUSEU" project examined the role of digital arts in the contemporary Brazilian art system, noting the necessity of organically integrating them into the local art field through conceptual and aesthetic criteria for their understanding and appreciation.

Author Biographies

Ana Avelar, Universidade de Brasília, Brasil

Ana Avelar é professora do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília UnB. Foi curadora da Casa de Cultura da América Latina/Casa Niemeyer, entre 2017 e 2021, na mesma universidade, espaços premiados pela ABCA em 2019. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Academia de Curadoria, com o qual criou projetos em parceria com o Instituto de Arte Contemporânea IAC, São Paulo, e Museu Nacional da República, Brasília, em 2021, focalizando as artes digitais. Como curadora, realizou mostras em diversos espaços Centro Cultural Banco do Brasil de Belo Horizonte - CCBB/BH, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo - MAC/USP, Farol Santander São Paulo, entre outros.

Ana Roman, Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Brasil

Ana Roman possui graduação em Geografia pela Universidade de São Paulo (2013), graduação em Geografía y Ordenación del Territorio - Universidad Complutense de Madrid (2013), mestrado em Geografia Humana pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (2017) e pós-graduação em Estudos Brasileiros pela FESP-SP. Atualmente é pesquisadora do grupo Academia de Curadoria, vinculado à UnB e é curadora do Pivô. Tem experiência na área de Geografia e em Artes Visuais. Atua principalmente nos seguintes temas: arte contemporânea, pintura, curadoria, crítica de arte e ensino de arte.

Thiara Grizilli, Universidade do Porto, Portugal

Thiara Grizilli possui bacharelado e licenciatura em Letras pela Universidade de São Paulo (2013), Graduação em História da Arte pela Universidade Federal de São Paulo (conclusão prevista 2019). Especialização em: "Arte na educação: teoria e prática" pela Escola de Comunicação e Artes da USP (2016) e "Gestão cultural contemporânea" pelo Instituto Singularidades e Itaú Cultural (conclusão prevista 2019). Tem experiência na área de Arte e Cultura, com ênfase em Mediação, Crítica e Curadoria em Arte Contemporânea; Gestão e Políticas Culturais no Brasil.

Marcella Imparato, Universidade de São Paulo, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade de São Paulo (FFLCH - USP). Possui mestrado pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades Estética e História da Arte (PPGEHA - USP), contemplada pela bolsa CAPES. Possui bacharelado em Relações Internacionais pela Universidade de Brasília.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Avelar, A., Roman, A., Grizilli, T., & Imparato, M. (2024). ARTEMÍDIAMUSEU: a collection of digital arts for a Brazilian museum. Revista De Comunicação E Linguagens, (60), 246–279. https://doi.org/10.34619/qrji-eeqy