Pedagogies of the cinematic: Transduction and anthropotechnics exercise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34619/sf6c-xudh

Keywords:

cinematic, transduction, anthropotechnics, montage, phármakon, pedagogy, Gilbert Simondon

Abstract

The longevity of the cinematic and the media decline of cinema as a popular industrial medium brings with it a problem of transmission and technical evolution. In this essay, based on the ontogenic logic of cinematic movement, and the ambiguity that refers to a logic of composition and articulation between poles — which Jacques Derrida defines as central to the notion of phármakon present in Plato — we seek to reflect on the possibility of uniting in composition and articulation the traditional two axes of cinematic studies, in accordance with the theses of what would be a cinema of the object and its technical evolution, and a cinema of the subject and the particular attention given to the relationship between the way cinema and the human function. What is proposed is that this articulation can be based on two notions of movement and resonance: the concept of transduction and the idea of ​​anthropotechnical exercise. These would be the starting point for a double pedagogy on the cinematic, as a sort of cinema’s inheritance.

Author Biography

Carlos Natálio, Universidade Católica Portuguesa, Escola das Artes, Research Center for Science and Technology of the Arts, Portugal

Carlos Natálio (Lisboa, 1980) é Professor na Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa, e investigador do CITAR – Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes. É licenciado em Cinema (ESTC), em Direito (FDL) e doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa. É membro fundador e editor do site cinéfilo À pala de Walsh onde escreve regularmente na área da crítica de cinema e cultura contemporânea. Desde 2019 que tem trabalhado na área da programação, integrando a equipa de programadores do Festival IndieLisboa. Em 2022, a convite do Batalha Centro de Cinema, ajudou a conceber a programação da edição inaugural do Programa Escolas desta instituição. Tem escrito extensamente em áreas como o cinema e educação, cinema contemporâneo, filosofia do cinema e cinema português. É autor de diversos materiais pedagógicos no âmbito da Educação para o Cinema, designadamente cadernos pedagógicos sobre filmes de Pedro Costa, Manoel de Oliveira, Yasujirō Ozu, João Salaviza, António Pedro Vasconcelos, entre outros. É atualmente vice-presidente da AIM – Associação de Investigadores da Imagem em Movimento. 

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Published

2024-11-29

How to Cite

Natálio, C. (2024). Pedagogies of the cinematic: Transduction and anthropotechnics exercise. Revista De Comunicação E Linguagens, (60), 174–188. https://doi.org/10.34619/sf6c-xudh