Re-choreographed closeness – intimacy, times of isolation and one-to-one performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34619/x2tl-vhid

Keywords:

one-to-one performance, digital performance, covid-19 pandemic, closeness, performing arts

Abstract

From intimacy to social interactions, human relations and the boundaries and notions which surround them are constantly being changed and reformulated. We have been forced to reflect on this aspect during the Covid-19 pandemic, which has installed a “state of exception” (Nancy 2020), that emphasized the “process of inexorable chaotization of life” (Gil 2018, 408), which occurred on a global scale.
Whether in the private or public sphere, bodies have been re-positioned, forced to move through different rhythms “to abandon frenetic and acceleration” (Berardi 2020). Faced with the ‘lockdown’ measures that imposed pause and distance, we have been re-choreographed, from social dynamics to personal and intimate relationships.
How were digital platforms used during these times, and how were their discursive and subversive potential used in performing arts to explore closeness, intimacy and affection?
Starting from these questions and considering that performing arts are rooted in the corporeality, physicality, and spatial-temporal sharing of the spectacular event (Fisher-Lichte 2019, 77), involving engagement and proximity, this presentation focuses on one-to-one performances that were developed during social isolation times.
From the analysis of performances in this singular format, one spectator’s audience, and on the analysis of interviews and conversations with artists who work in this field, this paper intends to highlight particular aspects of the use of digital platforms in performing arts and their role in the debate concerning intimate interactions, simulation and performativity in the digital.
We intend to observe how the perspectives raised by these artists and these works contribute to problematizing the impact of digital technologies, and can operate in the discussion of new paths and insights into human relationships in the ‘digital transition’ era.

Author Biographies

Raquel Rodrigues Madeira, Universidade NOVA de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas ICNOVA — Instituto de Comunicação da NOVA, Portugal

Raquel Rodrigues Madeira é investigadora do Instituto de Comunicação da NOVA (ICNOVA) – GI Performance e Cognição, e bailarina. Doutoranda em Ciências da Comunicação (especialidade Comunicação e Artes) na NOVA- FCSH, com o projeto de doutoramento intitulado "Da Internet para os palcos da Dança: participação, intermedialidade e novas colaborações entre o físico e o digital”, com apoio da FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia), ref. 2020.06202.BD. Mestre em Artes Cénicas pela Universidade NOVA de Lisboa (NOVA-FCSH), e licenciada em Dança pela Escola Superior de Dança (ESD-IPL). Em 2021 foi distinguida com o Prémio Estudar a Dança, atribuído pela Direção Geral do Património Cultural, através do Museu Nacional do Teatro e da Dança. Co-editora da CRATERA, site do Grupo de Investigação Performance e Cognição do ICNOVA.

Cláudia Madeira, Universidade NOVA de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas ICNOVA — Instituto de Comunicação da NOVA, Portugal

Cláudia Madeira é professora associada com agregação no Departamento de Ciências da Comunicação da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e vice-coordenadora do Grupo Performance & Cognição do ICNOVA. É corresponsável do cluster Performance Arte & Performatividade nas Artes (ICNOVA e IHA), e colaboradora do Centro de Estudos Teatrais (CET/FLUL) como investigadora no Grupo de Investigação em Teatro e Imagem. Concluiu o programa de pós-doutoramento, Arte Social, Arte Performativa? (2009-12) e o doutoramento em Sociologia sobre Hibridismo nas Artes Performativas em Portugal (2007), pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. Além de vários artigos sobre novas formas de hibridismo e performatividade nas artes, é autora de Performance Art in Portugal (Routledge, 2023); Arte da Performance made in Portugal (ICNOVA Ebook 2020); Uma Aproximação à(s) histórias da performance portuguesa (2020); “Práticas de Arquivo em Artes Performativas” (Imprensa da Universidade de Coimbra 2019); Híbrido. Do mito ao Paradigma Invasor (Mundos Sociais 2010) e Novos Notáveis: Os programadores culturais (Celta 2002). Leciona nos cursos de licenciatura e mestrado do Departamento de Ciências da Comunicação da NOVA FCSH.

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LADA- Live Art Development Agency.

Published

2024-11-29

How to Cite

Madeira, R. R., & Madeira, C. (2024). Re-choreographed closeness – intimacy, times of isolation and one-to-one performance. Revista De Comunicação E Linguagens, (60), 280–304. https://doi.org/10.34619/x2tl-vhid